
petroleumworld http://www.petroleumworld.com/story07043004.htm

1 of 3 5/2/2007 2:56 PM

World

 

Bolivia

Peru

Venezuela

Trinidad

& 

Caribbean

 

 

Chavez's press rights commitment questioned

By Victor Flores
AFP
CARACAS
Petroleumworld.com 04 30 07

Venezuelan President Hugo Chavez has drawn condemnation from media
rights groups and protests at home for his decision to close a popular
private television channel he accuses of backing a 2002 coup.

Three weeks after his December re-election, the leftist leader announced 
he would not renew Radio Caracas Television's (RCTV) license, which ends
May 27, thus taking off the air the only private channel available
nationally.

"There will be no new license for this putschist television channel," said
Chavez, who has never forgiven RCTV for running cartoons and modeling 
shows during the brief coup that kept him out of power for 47 hours in
April 2002.

The government has also accused the channel of inciting people to join 
anti-Chavez protests during a three-month general strike that shut down
Venezuela's oil industry in 2003.

RCTV director general Marcel Granier has pleaded his case before the 
Organization of American States (OAS) and European parliament,
denouncing what he calls an affront to "independent journalism."

"All of the president's arguments are of political nature, but he has not
proven them," said Granier, who has called for the courts to intervene.

Chavez said Friday RCTV would become a "television of the people."

But his decision has drawn the biggest protest since his re-election, with 
thousands of people taking to the streets of Caracas Saturday. A
demonstration had also taken place Thursday.



petroleumworld http://www.petroleumworld.com/story07043004.htm

2 of 3 5/2/2007 2:56 PM

According to a survey by polling firm Datanalisis, nearly 70 percnt of 
Venezuelans oppose RCTV's closure while 16 percent support the
government's decision.

RCTV, which has broadcast since 1953, is widely watched for its soap 
operas known as "telenovelas" and the popular humor show "Radio
Rochela."

The private broadcaster and the state-owned Venezolana de Television 
(VTV) are the only channels whose signals cover the entire South
American country.

RCTV's demise would leave only one private broadcaster seen close to the 
opposition: Globovision, which only broadcasts in Caracas.

International media rights groups, including Reporters Without Borders 
and the Committee to Protect Journalists (CPJ), have condemned Chavez's
decision to shut down RCTV.

"The government's decision was predetermined and politically motivated,
setting an alarming precedent and casting doubt on Venezuela's 
commitment to free expression," CPJ said on April 24.

Andres Canizales, a media expert at Andres Bello Catholic University, said 
the government exposes itself to a "high politicial cost" by seeking to
"consolidate" domination over the television industry.

"We go from an unbalanced situation against the government, when 
Chavez legitimately denounced a media power against him, to the
extreme opposite," Canizales told AFP.

Canizales said two private channels that previously sided with the 
opposition -- Venevision and Televen -- turned their coats in 2005 after
Chavez won a recall referendum.

A "very symbolic" meeting took place between Chavez and media magnate
Gustavo Cisneros, the owner of Venevision, before the referendum, he 
said. After the vote, the station dropped an opinion show and replaced a
morning newscast with a horoscope program, he said.

Televen, meanwhile, took off the air programs presented by opposition 
journalists.

AFP 28 2033 GMT 04 07 

Copyright© 2007 AFP. All Rights Reserved.

 

 

Send this story to a friend

Your feedback is important to us!

We invite all our readers to share with us 
their views and comments about this article.



petroleumworld http://www.petroleumworld.com/story07043004.htm

3 of 3 5/2/2007 2:56 PM

Write to editor@petroleumworld.com

Any question or suggestions, please write to:

editor@petroleumworld.com

Best Viewed with IE 5.01+ 
Windows NT 4.0, '95, '98 and ME +/ 800x600 pixels

 

  

S

Contact:editor@petroleumworld.com/phones:(58 412) 996 3730 or 952 5301
www.petroleumworld.com-Editor:Elio Ohep /Publisher-Producer:Elio Ohep.

Contact Email: editor@petroleumworld.com

Legal Information. CopyRight © 2002, Elio Ohep.- All rights reserved

This site is a public free site and it contains copyrighted material the use of which has not always been specifically
authorized by the copyright owner.We are making such material available in our efforts to advance understanding of
business, environmental, political, human rights, economic, democracy, scientific, and social justice issues, etc. We

believe this constitutes a 'fair use' of any such copyrighted material as provided for in section 107 of the US Copyright
Law. In accordance with Title 17 U.S.C. Section 107, the material on this site is distributed without profit to those who

have chosen to view the included information for research, information, and educational purposes. For more
information go to: http://www.law.cornell.edu/uscode/17/107.shtml. If you wish to use copyrighted material from this

site for purposes of your own that go beyond 'fair use', you must obtain permission fromPetroleumworld or the
copyright owner of the material.


