
 

  

American Public Media Programs

Search:   

Podcast / RSS  

Newsletters  

Archive  

Features  

Contact  

About  

Stations  

Browse

 

  

  

 

  

 
 
 

 

Tuesday, May 08, 2007 

Silencing an opposing voice 

Listen to this story

 

Venezuela's oldest, most-watched TV network is going to have its 
broadcast license pulled by the government at the end of the month. 
It's the price for getting on the wrong side of President Hugo 
Chavez. Dan Grech reports.  

Photo: Journalists and employees of Radio Caracas Television sit 
with their mouths taped shut during a demonstration demanding 
RCTV's license renewal (Juan Barreto, AFP/Getty Images) 

 

 

LISTEN TO STORY

 
TEXT OF STORY 

 
KAI RYSSDAL: Rupert Murdoch's deep-pocketed interest in the 
Journal aside, these are hardly boom times for many media outlets in 
this country. But at least they'll always have the first amendment.  
 
Later this month, the Venezuelan government is going to pull the 
broadcast license of that country's oldest and most-watched television 
network. From the Marketplace Americas Desk at WLRN, Dan Grech 
reports RCTV finds itself on the wrong side of President Hugo Chavez.  
 

 
DAN GRECH: President Hugo Chavez's decision to pull the plug on 
RCTV has much to do with the events of April of 2002. That month, 
Chavez was temporarily ousted by a military coup.  
 
The country's four main TV networks broadcast massive anti-Chavez 
demonstrations that helped force him from office. But two days later, 
when Chavez supporters dramatically retook the presidential palace, 
all four major networks declined to cover it.  
 
Instead of Chavez's triumphant return, RCTV aired the film "Pretty 
Woman." 

JOHN DINGES: What RCTV did simply can't be justified under 
any stretch of journalistic principles.  

That's Columbia journalism professor John Dinges. He says there are 
politically biased news networks all across Latin America. 

DINGES: But when a television channel simply fails to report . 
. . simply goes off the air during a period of national crisis, not 
because they're forced to, but simply because they don't agree 
with what's happening . . . you've lost your ability to defend 
what you do on journalistic principles.  

Andres Izarra was a news manager at RCTV during the news blackout. 
He quit in protest, joined the Chavez administration and now is one of 
the channel's fiercest critics. 

ANDRES IZARRA: This is a violator of a public space. We 
think that such an irresponsible telecommunications operator 
should have been taken off the air many years ago.  

ALSO ON THIS SHOW... 

Citigroup warms to climate 
change 

Chevron may settle on Iraq 
oil deal 

Putting 'a word from our 
sponsor' on demand 

Campaigns make bottom-line 
adjustments, too 

An overbearing and arrogant 
bully 

Sitting on the news

 

Listen to entire program

 

  

Browse entire program 

 
MUSIC FROM THIS SHOW 

One Sweet World

 

Dave Matthews Band 
Buy 

I Want It All

 

Depeche Mode 

Sister Surround

 

Soundtrack of our Lives 
Buy 

X-Ray Eyes

 

Guster 
Buy 

Mr. Writer

 

Stereophonics 
Buy 

DOW 

-0.04%

NASDAQ 

-0.58%

S & P 

-0.13%

Details...

By Topic

By Place

By Show Date

By Reporter

 

The business world 
can be a real 

pressure cooker. 
Don't take out your 
frustration on the 

interns — duck into 
The Marketplace 

Confessional and let 
off that steam 
anonymously. 

MARKETPLACE 

FEATURES 
 

 
 

 
 

More features...

 

Page 1 of 2Marketplace: Silencing an opposing voice

5/9/2007http://marketplace.publicradio.org/shows/2007/05/08/PM200705087.html



 

 

 ©2007 American Public Media Careers Podcasts Newsletters RSS Audio Help Terms and Conditions Privacy Policy 

After the 2002 coup, the four main networks continued to attack 

Chavez. He branded them the "Four Horsemen of the Apocalypse," and 
he crafted new laws that made it easier to take them off the air. That's 
led to widespread self-censorship.  
 
Venevisión, the nation's second-largest broadcaster, toned down its 
reports so much it's now dismissively nicknamed the Disney Channel. 
RCTV took the opposite tack. 

MIGUEL ANGEL RODRIGUEZ: Yo soy Miguel Angel 
Rodriguez, conductor del programa la Entrevista.  

It launched "The Interview," a hyper-critical morning show hosted by 
Miguel Angel Rodriguez. 

RODRIGUEZ [voice of intrepreter]: We have always been 
an opposition channel. We oppose corruption, government 
inefficiency, injustice, fraud. That's why we have had problems 
with every administration in the 53 years we have been on the 
air.  

Teodoro Petkoff owns Tal Cual, a thin afternoon daily that's been sued 
five times by the Chavez administration. Petkoff says he's no fan of 
Venezuelan TV, whose powerful owners unduly influence news 
broadcasts. But he says with RCTV, a higher principle's at stake. 

TEODORO PETKOFF [voice of intrepreter]: This isn't a 
debate about the quality of television, or its abuse by its 
owners, or the monopoly that two economic groups have over 
TV in Venezuela. We're in the presence of a much larger power 
— that of the state suppressing a space for political opinion.  

A multimillion-dollar enterprise hangs in the balance. RCTV employs 
2,500 people, including 250 journalists. It draws 40 percent of 
Venezuela's audience, and a similar share of advertising.  
 
Columbia Professor John Dinges: 

DINGES: It's got state-of-the-art studios, tremendous 
production capacity, probably the biggest news staff in 
Venezuela in television. So my question is: What happens to 
that? Does that just go away?  

When RCTV's signal flickers off, Chavez says a national public service 
channel will take its place.  
 
In Caracas, I'm Dan Grech for Marketplace.

Page 2 of 2Marketplace: Silencing an opposing voice

5/9/2007http://marketplace.publicradio.org/shows/2007/05/08/PM200705087.html


