
 

UPDATED ON: 
SATURDAY, MAY 19, 2007 

23:52 MECCA TIME, 20:52 GMT

WATCH NOW

FRONT PAGE

AFRICA

AMERICAS

ASIA-PACIFIC

CENTRAL/S. ASIA

EUROPE

MIDDLE EAST

BUSINESS

SPORT

PROGRAMMES

WEATHER

YOUR VIEWS

SEARCH

ABOUT US

ARABIC

DOCUMENTARY

LOG IN

 

NEWS AMERICAS

Venezuelans march for TV station

Tens of thousands of people have 
marched in Caracas, the 
Venezuelan capital, to protest 
against government plans to take 
Radio Caracas de Television 
(RCTV), a network critical of Hugo 
Chavez, the president, off-air. 
  
Protesters bearing banners voicing 
support for the channel began 
marching in four parts of the city 
on Saturday before converging. 

RCTV is due to go off air at 
midnight on May 27 when its 
license expires.  
  
The channel and its supporters argue Chavez is trying to silence criticism by not 
renewing its license, while the government says it will be replaced by a public-
service station and denies freedom of speech is threatened. 

One protester who traveled 240km to attend the protest said: "If [Chavez] shuts 
down the channel, he's crazy … I don't think it's fair. He has to ask the people 
whether they want it or not." 
  
The march was organised by the channel and 26 opposition political parties. 
  
In a speech to protesters, Marcel Granier, RCTV's chief urged the Venezuelan to 
change his decision: "He who rules must listen; the people are speaking." 
  

Oldest private network 

  
Founded in 1953, RCTV is Venezuela's oldest private network 
and broadcasts a mix of news, talk shows, sports and soap 
operas. 
  
Eladio Lares, host of RCTV's version of the popular game show, 
Who Wants To Be a Millionaire? said: "RCTV is a stronghold of 
liberties, of democracy, of telling the truth." 
  
Chavez has accused RCTV and other opposition-aligned private 
media of supporting a failed 2002 coup against him by 
broadcasting cartoons and movies instead of covering street 
protests that aided his return to power. 
  
Government supporters also accuse RCTV of biased coverage 
that has glossed over improvements in medical care, education 
and other social programs introduced by the Chavez 
administration. 
  
Right to broadcast 
 
Granier has said RCTV has the right to keep broadcasting until 2022 and 
challenged the government's decision in court. 
  
Venezuela's Supreme Court dismissed the first of a series of legal challenges by 
RCTV on Thursday to remain on the air but left open the possibility for the 
channel to seek redress through other legal means. 
  
But on Friday, Chavez ruled out any possibility that RCTV would continue 
broadcasting. 
  
"Gentlemen of the Venezuelan oligarchy, the only way that the license does not 

Founded in 1953, RCTV is Venezuela's oldest private 

network [AFP]

"Gentlemen of 

the 

Venezuelan 

oligarchy, the 

only way that 
the license 

does not end 

on Sunday 27 

at midnight is 

if Hugo Chavez 

is not 

president" 

Hugo Chavez, 

Venezuelan president 

Related:

Venezuela TV channel to 

go off air    

(18 May 2007)

Venezuela nationalisation 

goes on    

(02 May 2007)

Venezuela exits IMF and 

World Bank    

(01 May 2007)

Chavez offers allies half-

price oil    

(29 Apr 2007)

Tools:

 Email article 

 Print article 

 Send your feedback 

Top news

Fighting continues at 

Lebanon camp

Israel warns Hamas 

leaders 

Somaliland leaves 

Somalis in limbo

Egypt holds 25 

Brotherhood members

Ex-PM's aide jailed in 

Bangladesh

AMERICAS news

Colombian woman 

escapes captors

Escapee warns against 

Farc rescue

Colombia president 

orders rescue

US firms 'paid Colombia 

militias'

Six killed in Peru market 

blast

Page 1 of 2Al Jazeera English - News - Venezuelans March For Tv Station

5/21/2007http://english.aljazeera.net/NR/exeres/66F8AAF7-9F25-448A-86E6-8C330DA7CA5C.htm



 

end on Sunday 27 at midnight is if Hugo Chavez is not president," he said, 
defying the Supreme Court's assertion that the country's telecommunications 
watchdog has the ultimate authority over broadcast licenses. 
  

Chavez's government has been criticised for its decision by press freedom groups, 
Amnesty International, the secretary-general of the Organization of American 
States and the Roman Catholic Church.  
  
Chile's senate also condemned Venezuela's move in a nonbinding resolution last 
month. 

Source: Agencies

Page 2 of 2Al Jazeera English - News - Venezuelans March For Tv Station

5/21/2007http://english.aljazeera.net/NR/exeres/66F8AAF7-9F25-448A-86E6-8C330DA7CA5C.htm


