
Protesters decry Venezuela's refusal to renew license of opposition-side... http://www.iht.com/articles/ap/2007/05/21/america/LA-GEN-Venezuela...

1 of 3 5/22/2007 11:35 AM

 
Subscribe to the 
newspaper
Find out more >>

 

SEARCH

0



Protesters decry Venezuela's refusal to renew license of opposition-side... http://www.iht.com/articles/ap/2007/05/21/america/LA-GEN-Venezuela...

2 of 3 5/22/2007 11:35 AM

Most E-Mailed Articles

Ads by Google

President Hugo Chavez
Will his "21st Century Socialism" succeed in Venezuela?
www.realtruth.org/Venezuelan-News

Are You an Atheist?
Join other atheists and agnostics at the Council for Secular Humanism
www.secularhumanism.org/

Hugo Chavez Tee
Over 75 Hugo Chavez designs. Shirts, posters, hats and more!
www.CafePress.com

Productos Venezolanos
Despachamos a toda USA Dulces, Malta, Harinas, Quesos
www.bodeguita.com

The Associated Press Published: May 21, 2007

  

  E-Mail Article

  Listen to Article

  Printer-Friendly

  3-Column Format

  Translate

  Share Article

  Text Size

Today in Americas

Back to top

Protesters decry Venezuela's refusal to
renew license of opposition-sided TV 
station

CARACAS, Venezuela: Thousands of protesters carried a blocks-long

banner through Venezuela's capital on Monday, condemning threats to

freedom of expression as one of the country's few remaining 

opposition-aligned TV stations is set to go off the air within days.

Shouting "We Want Freedom!" and waving Venezuelan flags, 

demonstrators warned that President Hugo Chavez's plan to replace 

Radio Caracas Television with a public-service station is part of a 

broad effort to silence criticism. The banner that snaked through the 

streets read "Freedom of Expression, SOS" in 10 different languages.

"Threats to freedom of expression affect all citizens equally; it doesn't matter if you are 

pro-government or against the government," said Rafael Fuenmayor, a reporter from the 

Globovision 24-hour news channel, who helped organize the protest along with other local 

journalists.

Globovision is the only other major opposition-aligned channel, though it does not reach all 

parts of the country. Two other channels that used to be staunchly anti-Chavez recently toned 

down their coverage.

RCTV is due to go off the air Monday, after Sunday's final day of programming, when the 

government says its license expires.

Officials deny any threat to media freedom, arguing that a 

new station called TVES will offer diverse programming 

while avoiding pro-Chavez propaganda aired on other 

state-run channels. A board of directors for the new channel 

was sworn in Monday.

Protesters ended their march outside the mission of the 

Organization of American States, where they urged the body

to take a closer look at the state of press freedoms under 

Chavez.

OAS Secretary-General Jose Miguel Insulza has warned that

failing to allow RCTV to continue broadcasting "would be 

seen as a form of censorship against freedom of expression." Countries including Honduras, 

Guatemala and Chile have expressed support for Insulza's position.

Founded in 1953, RCTV is Venezuela's oldest private network and broadcasts a mix of talk 

shows, soap operas and a version of "Who Wants to Be a Millionaire?" RCTV frequently airs 

complaints of corruption, crime and inefficiency from both opposition and government 

supporters, whose grievances are rarely broadcast on state-run TV channels.

RCTV's general manager, Marcel Granier, said the network has the right to continue 

broadcasting until 2022 and challenged the government's decision in court.

Venezuela's Supreme Court on Thursday dismissed the first of a series of legal challenges by 

RCTV, but more are pending.

Information Minister Willian Lara said the state's right not to renew RCTV's license was 

"inarguable," and predicted on Sunday that Venezuela's highest court would uphold the 

measure.

"We have reason to believe the upcoming decisions from the Supreme Court of Justice will fall 

in line with law and justice," Lara said.

Chavez accuses RCTV and other opposition-aligned private media of supporting a failed 2002 

coup against him by broadcasting cartoons and movies rather than covering street protests that

aided his return to power. RCTV's journalists counter that violent protests staged by "Chavistas"

outside the channel's headquarters prevented them from reporting the news.

Venezuela still has a broad mix of newspapers, including many that are critical of the 

government.

Home  >  Americas

Drug wars turn Colombian city 
deadly

U.S. senators from both parties 
criticize immigration bill 

In U.S., death penalty losing favor - 
among juries

Last 24 Hours Last 7 Days Last 30 Days  Subscribe

1. Chinese villagers riot over stricter population-control

2. Study cites safety questions about GlaxoSmithKline's diabetes drug

3. China seeks to play down $3 billion investment in Blackstone

4. Smithsonian toned down exhibit on climate change in the Arctic

5. Analysis: Germans enter new phase in relations with Russia

6. Iran and Belarus forge 'strategic partnership'

7. Study raises questions about Glaxo diabetes drug

8. Diabetes drug Avandia raises risk of heart attacks, study finds

9. Immigration bill clears its first hurdle in U.S. Senate

10. Historic ship Cutty Sark swept by 'suspicious' fire in London

AudioNews: IHT.com on the go

Listen to IHT articles on your computer, and 
create custom podcasts for your portable 
music player. Try it now.



Protesters decry Venezuela's refusal to renew license of opposition-side... http://www.iht.com/articles/ap/2007/05/21/america/LA-GEN-Venezuela...

3 of 3 5/22/2007 11:35 AM

IHT Subscriptions
Sign Up  |  Manage

More Features

Blogs

Top Ten Articles

The Newspaper

Today's Page One in Europe

Today's Page One in Asia

IHT Electronic Edition

E-Mail the Editor

Services

Funds Insite

Classifieds

Advertise with the IHT

RSS

Other Formats

E-Mail Alerts

AudioNews

Mobile

  Site Feedback | Terms of Use | Contributor Policy | Site Map About the IHT | Privacy & Cookies | Contact the IHT   

Copyright © 2007 the International Herald Tribune All rights reserved      


