
Guyana Hotels 

 
Tuesday, May 22, 2007 

Home 

Classifieds 

- General

- Real Estate

- Employment

- Cars

- Submit an Ad

Ad placement 

- Rate Card

Media Kit 

- Banners

- Buttons

News 

Editorial 

Letters 

Courts 

Sports 

The Scene 

Business 

Guyana Review 

Features 

- Daily

- Sunday

Archive 

Dec '01 Archives 

 

 

 

 

 

 
 

 
 

  

www.diplomacy.norwich.edu 
Ads by Google

 

 

 

 

E-mail to a friend
 

View printable version

The closure of RCTV  
Tuesday, May 22nd 2007 

At 11.59 pm on Sunday, May 27, Venezuela's oldest and 
most popular TV station, RCTV, will be forced to cease 
broadcasting. Some minutes after midnight on Monday, 
May 28, that portion of the electronic spectrum which RCTV 
has occupied for the last 53 years will crackle into life again 
with a transmission from a new channel called TEVES 
(Venezuelan Social Television Station). This latest TV 
operation which is touted as a public broadcaster (as 
opposed to a government broadcaster) will nevertheless be 
funded in the first instance by the Venezuelan state, with 
an initial board of directors appointed by the Ministry of 
Communications and Information.  

Up until about two months ago, there was still some hope 
that President ChÃ¡vez would change his mind about RCTV, 
but that seems very unlikely now that he has signed the 
decree whereby TEVES will replace the privately-owned 
Caracas station. In addition, late on Thursday Venezuela's 
supreme constitutional court dismissed the action brought 
by RCTV's owner Marcel Granier and others to stop the 
closure. While that does not mean their legal options are 
now exhausted, observers feel there is little possibility of a 
victory in the courts at this stage.  

Recently, Mr Granier has been on the grand tour of western 
capitals trying to rally support, and hard on his heels have 
come Venezuelan government ministers assuring everyone, 
as they did in Madrid, that the RCTV proprietor is 
misrepresenting the situation since his station is not to be 
closed down, it is merely to be denied a renewal of its 
licence. The world-weary Europeans, who have infinite 
experience of dictators and their linguistic stratagems were 
hardly likely to be duped. And neither was anyone else 
fooled by this specious distinction anywhere else on the 
globe. No doubt to the irritation of Miraflores, there has 
been a huge outpouring of international support for the 
private station, not least from the leading organizations of 
this hemisphere, as well as from individual media houses 
and their associations, such as the Brazilian National 
Association of Daily Newspapers.  

Mr ChÃ¡vez has remained entirely unmoved by the torrent 
of international criticism in relation to his RCTV decision. In 
one of his AlÃ³ Presidente programmes towards the end of 
April he castigated the media as "swine," being reported by 
El Universal as saying, "People believe they can put 
pressure on me by appealing to international organizations, 
foreign governments and the evil court of this and that, 
with demonstrations. Forget it!" Taking his cue from his 
boss, Foreign Minister NicolÃ¡s Maduro added his own 
contumely: "Our country's responsiveness has been 
reinforced to counter the lies of the association of the 
untouchable, which is the gang of media owners in most 
parts of the world." It is not the kind of language normally 

Keyword

Type
 Articles

Page 1 of 4Stabroek News

5/22/2007http://www.stabroeknews.com/index.pl/article_editorial?id=56520733



 
 

 

Airline Ticket 
Venezuela

Find deals on 

Airfares. Save on 

Airfare!  
SideStep.com

Living in Panama

Panama Offers a 

Wide Variety of 

Recreation, 

Property & Tax 

Benefits  
www.discoverpanamaliving.com

Msj. ilim. de 
Cingular
Msj. ilim. de texto, 

con fotos y video 

de móvil a móvil: 

$5 al mes.  
www.cingular.com/espanol

Venezuela Rental 
Car

Save on Venezuela 

Rental Car. Great 

Rates from 100+ 

Travel Sites!  
www.Car.Kayak.com

Contact us

Copyrights

Links 

- Guyana Hotels 

- Virgin Islands Daily 

- Barbados Nation

- Cana News

- Jamaica Gleaner

- Trinidad Express

 

associated with those evincing a commitment to the free 
media.  

It is not as if President Chavez's move against Mr Granier's 
station has been popular at home either. According to a 
Datanalisis poll last month, seventy per cent of the 
population disapproves of the closure, and there have been 
massive rallies in Caracas in support of the private 
network. One suspects that the enormous popularity which 
RCTV enjoys with the Venezuelan public (including 
Chavistas) has less to do with its political programming and 
everything to do with the fact that it shows a number of 
the country's best-loved soap operas. It is not as if TEVES 
will be in a position to replace these in the short term; it 
will instead have to rely on four soap operas imported from 
Peru, Colombia and Argentina.  

President ChÃ¡vez must have some very strong motives for 
taking on the country's oldest and most popular network, 
and for depriving the public - his own supporters included - 
of their favourite programmes. As reported by 
Venezuelanalysis, the reason given by government officials 
for the closure has been that RCTV supported the abortive 
2002 coup, and is guilty of 652 violations of the Law on 
Responsibility in Television and Radio. While it is true that 
RCTV behaved totally irresponsibly during 2002, so did 
every other private TV and radio station. It can only be 
asked, therefore, why the network is being singled out for 
punishment, and then only five years after the event. And 
as Mr Granier himself was reported as saying, if President 
ChÃ¡vez believes him to be guilty of treason, then he 
should place him before the courts. As for the infamous TV 
and radio law, that has been condemned by every 
respectable media organization across the planet as being 
designed to inhibit freedom of expression. Furthermore, El 
Universal reported Minister of Communications and 
Information William Lara as admitting that even the 
government TV stations were not in compliance with the 
law, particularly in terms of the quotas laid down in it for 
local programming. Given that TEVES is going to have to 
import soap operas for the time being, it doesn't sound as 
if the new station will be in full conformity either.  

No one is in very much doubt that the Venezuelan 
president's motives are political. If he really wanted a 
public broadcaster transmitting on the spectrum, he had no 
need to take over an existing network in order to set one 
up. Significantly, RCTV has been the victim of attacks by 
gangs associated with ChÃ¡vez in the past, and its 
journalists and other employees have been assaulted on 
several occasions by those linked to the administration. No 
one has ever been charged in relation to these cases. It 
should be said that the government is maintaining that the 
station's transmissions need not be halted altogether, since 
Mr Granier has the option of broadcasting either on cable 
or satellite. It is of course being disingenuous, since even if 
he does that he would still lose his mass audience. It is the 
mass following with which the government TV stations no 
doubt cannot compete that has Miraflores uneasy; after all, 
people who watch the soaps might leave the channel 
switched on and then in couch potato mode go on to view a 
newscast informed by an opposition perspective.  

There is something else too which may have attracted the 
government's attention, and that is according to an 
interview with Ms Luisana Colomine of the information 
ministry reproduced by Venezuelanalysis, RCTV enjoys the 
best signal in Venezuela. "In any corner of the country," 
she said, "you put a clothes hanger on top of the TV and 
the only channel that comes in clear is RCTV." She went on 
to say that there were other channels whose licences were 
due to expire, but that they didn't "have this privileged 
sector of the spectrum."  

So there it is: an opposition network which has a signal 
that can reach any part of the country, attracts a huge 
audience for its soap operas and has been a frequent 
target of attacks by ChÃ¡vez supporters, is now to be 
effectively closed down. If the President of Venezuela can 
get away with ending the transmissions of the country's 
most powerful independent station, then all the other 
smaller operators will stand little chance when their turn 
comes. In addition, Mr ChÃ¡vez's action will serve to 

Page 2 of 4Stabroek News

5/22/2007http://www.stabroeknews.com/index.pl/article_editorial?id=56520733



 

  
 

 

intimidate the independent media as a whole and their 
journalists in particular. If RCTV goes dark at midnight on 
May 28, therefore, a pall will be cast over freedom of 
expression and democracy in Venezuela.  

And what can the millions of soaps fans look forward to 
from Venezuela's first public broadcaster? When they tune 
in at 12.01 on the morning of May 28 after TEVES 
introduces itself, they will then be able to settle down to a 
movie entitled Eternal Bolivar.  

Serv. prepag. de Cingular
Teléfono móvil de color por $39.99 Sin contrato 
anual/verif. de créd.  
www.cingular.com/espanol

� Organised crime  
� The closure of RCTV  
� Enumeration  
� Half a person  
� Rupert Murdoch and the Wall Street Journal  
� Anti-narcotics strategy  
� Airspace security  
� Airspace security  
� Cheque book diplomacy  
� Hosting legacy  

 Home  General News  Editorial  Letters  Courts  Sports 
Daily Features  Sunday Features  Archives 

© Stabroek News 
www.cpsgsoftware.com

Page 3 of 4Stabroek News

5/22/2007http://www.stabroeknews.com/index.pl/article_editorial?id=56520733



  
  

   

  
  

 

 
  
  

Page 4 of 4Stabroek News

5/22/2007http://www.stabroeknews.com/index.pl/article_editorial?id=56520733


