
Print This Article | Close this window 

TV closure sparks Venezuela media 
freedom fears 
Thu May 24, 2007 9:26PM BST 

By Brian Ellsworth 

CARACAS (Reuters) - Venezuela's RCTV television station had viewers 

roaring with a spoof of leftist President Hugo Chavez after he misspelled a 

word while promoting a nationwide literacy campaign four years ago. 

Within months, the government passed anti-defamation laws that forced the 

station's slapstick comedy show Radio Rochela, which had ribbed presidents 

for more than 40 years, to drop its impressions of his folksy idiosyncrasies. 

Now, Chavez plans to have the last laugh: RCTV goes off the air on Sunday 

night. 

Opponents say the government's refusal to renew the station's license is an 

assault on press freedom and further proof the former soldier's self-styled 

socialist revolution is centralising power and trying to crush opposition. 

"Chavez is going to silence the people who support him, he is going to 

silence the people who are against him," said Berenice Gomez, a 30-year 

veteran reporter, at a tearful gathering of RCTV staff this week. 

"The only voice that is going to be left will be his." 

Chavez, a staunch ally of communist Cuba, says RCTV is losing its license 

for supporting a failed 2002 coup, inciting anti-government demonstrations, 

and showing risque soap operas that he calls immoral. 

He has also slammed it for pejorative representations of the country's poor 

majority that helped him win a landslide re-election in December, and he is 

preparing to replace it with a government-backed public service channel. 

"There will be no concession for a coup-supporting channel called RCTV," 

Chavez told a military audience in December. 

INTIMIDATION 

Chavez already has firm control over Venezuela's Congress, courts and 

crucial oil sector. Critics say the RCTV move will leave no national television 

stations opposed to the government and will intimidate other media to muzzle 

their criticism. 

RCTV began broadcasts in 1953, and is the country's oldest private 

broadcaster. 

The decision has drawn sharp criticism abroad and caused an outcry in 

Venezuela, where seven in 10 oppose the decision, according to a leading 

pollster. 

"President Hugo Chavez is misusing the state's regulatory authority to punish 

a media outlet for its criticism of the government," said Jose Miguel Vivanco 

of the U.S.-based Human Rights Watch. 

The U.S. Senate was expected to vote on a resolution backing RCTV this 

week. 

Venezuelan reporters say they face growing pressure from the state to 

minimise criticism, and describe a creeping process of internal censorship 

with editors shying away from covering issues like crime and corruption. 

Although newspapers continue to slam Chavez, employees say they have 

gradually softened their editorial lines to maintain good graces with the 

government as it unleashes a flood of advertising dollars. 

But even Chavez's critics say Venezuela's media, in particular RCTV, has 

repeatedly violated journalistic ethics by openly backing opposition 

politicians. 

Chavez was a darling of the media after he led a failed 1992 military coup, 

but there was not a long honeymoon after he was elected in 1998. 

Page 1 of 2

5/25/2007http://uk.reuters.com/articlePrint?articleId=UKN2434950620070524



Television stations supported a bungled April 2002 coup attempt against him 

and then turned off news cameras and showed cartoons as pro-Chavez 

protests helped return him to power. 

They joined an opposition strike later that year by showing only opposition 

marches and anti-Chavez propaganda for weeks. 

But RCTV was never convicted in court for any crime and its defenders say 

the move to shut it down is arbitrary. 

RCTV employees ranging from makeup artists to camera crews have vowed 

to keep working even after it is off the air. 

"This is not just about RCTV," said reporter Iznardo Bravo, a nine-year 

veteran of the station. "We are just a small part of what's happening 

throughout the country." 

Reuters journalists are subject to the Reuters Editorial Handbook which requires fair presentation and disclosure 
of relevant interests.  

© Reuters 2006. All rights reserved. Republication or redistribution of Reuters content, including by caching, framing or similar means, is expressly prohibited without the prior written consent of Reuters. Reuters and the 

Reuters sphere logo are registered trademarks and trademarks of the Reuters group of companies around the world. 

Page 2 of 2

5/25/2007http://uk.reuters.com/articlePrint?articleId=UKN2434950620070524


