
Updated:  New York, May 25 09:51 
London, May 25 14:51 

Tokyo, May 25 22:51 

 

US  

� Exclusive  
� Worldwide  
� Regions  
� Asia  
� Australia & New 

Zealand  
� Canada  
� China  
� Europe  
� France  
� Germany  
� India  
� Italy  
� Japan  
� Latin America  
� U.K.  
� U.S.  
� Markets  
� Economy  
� Politics  
� Industries  
� Opinion  
� Sports  
� Muse  
� Spend  
� Audio/Video 

Reports  
� Bloomberg 

Markets 
Magazine  

� Special Report  

 
RESOURCES  

� Bloomberg TV  
� Bloomberg 

Radio  
� Bloomberg 

Podcasts  
� Bloomberg Press  

 
Chavez Pulls Plug on Venezuela's Favorite Television Network  

By Alex Kennedy 

May 25 (Bloomberg) -- Venezuelan President Hugo Chavez plans to put the 
nation's most popular TV network off the air this weekend, accusing the 
broadcaster of ``coup-mongering'' and causing ``moral damage'' with violent, 
sex-filled programming.  

Chavez is refusing to renew the license for Radio Caracas Television, known 
as RCTV, whose mix of news, soap operas, comedy and reality programming 
make Venezuela's oldest private network also its most watched. At midnight 
May 27, RCTV stands to become the country's first network to lose its license.  

Opposed by more than two-thirds of Venezuelans in a poll last month, the 
decision not to renew RCTV's license is both unpopular at home and has 
earned Chavez condemnation abroad from groups such as the European 
Parliament as he consolidates his power and silences critics in Venezuela.  

``Chavez controls the judiciary, the congress, the electoral body, and gradually 
the TV networks,'' said Alvaro Vargas Llosa, senior fellow at the Oakland, 
California-based Independent Institute and the author of books on Ernesto 
``Che'' Guevara and Latin America. ``This is one more step toward total 
control.''  

The National Assembly in February gave Chavez the power to make law by 
decree for 18 months, and the former army lieutenant colonel is seeking to 
change the constitution this year to allow for his indefinite rule.  

`Civil Society'  

Without a broadcast license, RCTV has the option to continue on cable or 
satellite, serving about 20 percent of Venezuela's homes. Eighty percent of 
Venezuelans only have access to broadcast television.  

While the National Telecommunications Commission, or Conatel, headed by 
Telecommunications Minister Jesse Chacon, has authority over broadcast 
licenses, Chavez has made clear it was his decision not to renew the permit 
RCTV got in 1987.  

Since the April 2002 failed coup and a two-month national strike in 2003 that 
most private media supported, Chavez has sought to increase the government's 
presence on television by funding five new stations to spread his message.  

``We were outgunned before,'' Chavez said in a May 18 speech. ``Now the 
state is liberating itself from civil society and its media.''  

Chavez plans to hand over RCTV's frequency, Channel 2, to a new state-run 
station in place of RCTV and hits such as, ``Radio Rochela,'' Latin America's 
longest-running program.  

Organizations critical of the shutdown include London-based Amnesty 
International, New York-based Human Rights Watch and New York-based 

  
 
More News 

� Chavez Plan to Withdraw From IMF May 
Give Pimco, MFS $404 Million Windfall  

� Bank of Mexico May Hold Lending Rates 
as Prices Drop More Than Expected  

� Brazilian Real Gains vs Dollar on Outlook 
for Ratings Upgrades, Inflows  

Page 1 of 3Bloomberg.com: Latin America

5/25/2007http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601086&sid=avtEd9leO3eQ&refer=latin_a...



journalist advocacy group Committee to Protect Journalists.  

`Four Horsemen'  

During the coup and strike, the four biggest private stations -- RCTV, 
Venevision, Televen and Globovision -- ran commercials calling for Chavez to 
resign, said Daniel Hellinger, a professor of political science at Webster 
University in St. Louis and author of several books about Chavez.  

``All four stations were in on it; the media became an opposition political 
party,'' Hellinger said in a phone interview.  

Chavez, who had regularly criticized the private television stations following 
the 2003 strike, calling them ``the four horsemen of the apocalypse,'' no longer 
scolds Venevision and Televen as they have eased criticism of the government. 

``Other channels have negotiated their commitment to the Venezuelan people,'' 
said Miguel Angel Rodriguez, host of RCTV's ``The Interview'' show. ``We 
don't negotiate our editorial line and that's what this shutdown is all about.''  

Venevision spokesman Jose Ramon de la Cotera and Televen spokesman 
Enrique Alvarado didn't return messages left at their offices.  

Viewership  

RCTV has Venezuela's highest viewer rating, with an average of 30 percent of 
the audience, according to research firm AGB Nielsen. France-based Reporters 
Without Borders suggested Chavez targeted RCTV for its popularity and 
criticism of the government.  

``Why have you unilaterally decided to rescind the license of Venezuela's most 
popular broadcast media?'' the group asked Chavez in a February letter. 
``Would its editorial line, one of open opposition to the government, bother 
you so much if it had fewer viewers?''  

Venezuela's Supreme Court on May 17 dismissed a suit by RCTV against 
Chavez and Chacon for refusing to renew its license.  

`Pack Your Bags'  

Most Venezuelans oppose the shutdown, according to a poll by research 
company Datanalisis. About 69 percent of those surveyed were against the 
closure, with 16 percent supporting it, said pollster Luis Vicente Leon. The 
April 9-16 survey of 2,000 Venezuelans has a margin of error of 2.2 
percentage points.  

``It's unusual for Chavez to do something this unpopular,'' Leon said, adding 
that Chavez's approval rating was 65 percent in the company's last poll in 
March. ``But we haven't seen this issue hurt this overall popularity.''  

Chavez won a third term in the Dec. 3 presidential election with 63 percent of 
the vote and declared his intentions regarding RCTV three weeks later.  

``Pack your bags and turn off the lights,'' Chavez, 52, said during a televised 
speech on Dec. 28, weeks after winning re-election. ``There won't be a new 
concession for a coup- mongering television station called RCTV.''  

To contact the reporter on this story: Alex Kennedy in Caracas at 
Akennedy1@bloomberg.net .  

Last Updated: May 25, 2007 00:17 EDT 

 
 

 

Stock Poised For Huge Breakout! 
Hot stock will become liquid gold For investors. Read now! 
www.bullrunreport.com 

Practice Forex Trading 

Email this article Printer friendly format
Advertisement: A surprising prediction by Ken Fisher - Get his forecast 

here!

Page 2 of 3Bloomberg.com: Latin America

5/25/2007http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601086&sid=avtEd9leO3eQ&refer=latin_a...



Start trading with a free $50,000 Demo account. Play before pay! 
www.fxcm.com 

Practice Forex Trading 
Trade Forex directly online. Free practice account. Start Forex now! 
www.ac-markets.com 

Fast, Accurate Real-Time Futures Data 
Decision support for commodities, futures, and forex market data. 
products.futuresource.com 

Fast, Easy - Dealbook Web 
Trade Forex with ease and greater accessibility. No manual updates! 
www.gftforex.com 

 

NEWS | MARKET DATA | INVESTMENT TOOLS | TV AND RADIO | ABOUT BLOOMBERG | CAREERS | CONTACT US | 
LOG IN/REGISTER  

 Terms of Service | Privacy Policy | Trademarks | Site Map | Help | Feedback | Advertising | ������  

Page 3 of 3Bloomberg.com: Latin America

5/25/2007http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601086&sid=avtEd9leO3eQ&refer=latin_a...


