
BBC NEWS | Americas | Second Venezuela TV is under fire http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/6699383.stm

1 of 3 5/29/2007 10:08 AM

Home News Sport Radio TV Weather Languages  

UK version International version | About the versions Low graphics | Accessibility help

Thousands of protesters clashed 
with police across the country

Protests in Caracas

 [The closure is] a major 
setback to democracy and 
pluralism 

Robert Menard
Reporters Without Borders

Send us your comments

MOST E-MAILED MOST READ

Five Britons 'seized in Baghdad'

Second Venezuela TV is under 

fire

Outcry over TV kidney 

competition

Argentina uncovers Eichmann 

pass

Russians face up to prosperous 

reality

Most popular now, in detail

The News in 2 minutes

News services 
Your news when you want 
it 

News Front Page

Africa

Americas

Asia-Pacific

Europe

Middle East

South Asia

UK

Business

Health

Science/Nature

Technology

Entertainment

Also in the news

-----------------

Video and Audio

-----------------

Have Your Say

In Pictures

Country Profiles

Special Reports

RELATED BBC SITES

SPORT

WEATHER

ON THIS DAY

EDITORS' BLOG

LANGUAGES

 

Last Updated: Tuesday, 29 May 2007, 13:52 GMT 14:52 UK 

E-mail this to a friend Printable version

Second Venezuela TV is under fire

Venezuela's government 
has accused a TV station 
of inciting a murder 
attempt on President 

Hugo Chavez, hours after 
taking another network 
off the air.

It said footage shown on 
Globovision implicitly called 
for Mr Chavez to be killed. 
The station denies the 
claim.

Police fired tear gas and 
plastic bullets as thousands 
protested across the country 
against the earlier closure of Venezuela's oldest TV 
network.

Mr Chavez said Radio Caracas TV (RCTV) had tried to 
undermine his government.

Chavez eyes CNN

Communications Minister William Lara said Globovision 
had called for the death of Mr Chavez by airing footage of 
the 1981 assassination attempt against Pope John Paul II 
with the song "This Does Not Stop Here" sung by Ruben 
Blades, now Panama's tourism minister.

"The conclusion of the specialists ... is that (in this 
segment) they are inciting the assassination of the 
president of Venezuela," Mr Lara said, as he filed a 
lawsuit against the news network at the state 
prosecutor's office.

The government was also 
suing the US station CNN for 
allegedly linking Mr Chavez 
to al-Qaeda, Mr Lara said.

"CNN broadcast a lie which 
linked President Chavez to 
violence and murder," he 
said.

In a statement, CNN said they "strongly deny" being 
"engaged in a campaign to discredit or attack 
Venezuela".

VENEZUELA UNDER CHAVEZ

KEY STORIES

Venezuela takes over refineries

Chavez bid for more state control

Chavez wins re-election

FEATURES AND ANALYSIS

TV row widens rift 
Venezuela's deep
divisions on show as an
opposition-aligned 
station goes off air 

Full steam ahead

Viewpoints on Chavez

A nation divided

City of contrasts 

Photo journal: Barrio life

Middle class feels the squeeze

In pictures: Informal economy

BACKGROUND

Hugo Chavez: Life and career

Profile: Hugo Chavez

Venezuela guide: Key facts

Timeline: From Columbus on

HAVE YOUR SAY

You asked President Chavez

RELATED INTERNET LINKS

Venezuelan presidency

The BBC is not responsible for the
content of external internet sites

TOP AMERICAS STORIES

Second Venezuela TV is under fire 

US anti-war mother ends protest 

Argentina uncovers Eichmann pass

| News feeds

MOST POPULAR STORIES NOW

 



BBC NEWS | Americas | Second Venezuela TV is under fire http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/6699383.stm

2 of 3 5/29/2007 10:08 AM

RCTV KEY FACTS

Venezuela's oldest private 
broadcaster, founded in 1953
Only opposition broadcaster with 
national reach
In 2002, broadcast opposition 
calls to overthrow Chavez
Airs large numbers of 
telenovelas and reality shows

In pictures: TV protests

Freedom debate sparked

Many Venezuelans back Mr Chavez's 

decision 

Globovision director Alberto Federico Ravell rejected the 
accusations against his station as "ridiculous".

Globovision was the only TV station to air footage of a 
large demonstration against the government's growing 
control over the media.

Protest violence

Meanwhile, protests are continuing across Venezuela 
after Mr Chavez refused to renew the licence of RCTV.

In one of the largest 
demonstrations in the 
capital, Caracas, police fired 
tear gas and rubber bullets 
at up to 5,000 protesters, 
some of whom tossed rocks 
and bottles at police.

Within seconds of RCTV's 
closure, the insignia of a 
new state-sponsored 
broadcaster, TVES, appeared. Fireworks exploded across 
Caracas, as Chavez supporters celebrated the end of 
RCTV.

The president says the new channel will better reflect his 
socialist revolution but RCTV and rights groups say Mr 
Chavez is limiting freedom of expression.

Employees of Venezuela's most watched channel 
embraced and chanted "freedom", before bowing their 
heads in tearful prayer during their final minutes on air.

'Threat to the country'

Germany, which holds the European Union presidency, 
expressed concern over Mr Chavez's decision.

Robert Menard, from International media rights group 
Reporters Without Borders, said the closure was a "major 
setback to democracy and pluralism".

In a broadcast all of the country's TV stations were 
obliged to run, Mr Chavez said it had been his decision to 
shut down the station because it had become "a threat to 
the country".

RCTV's general manager 
Marcel Granier said Mr 
Chavez was acting illegally 
and described the move as 
"abusive" and "arbitrary".

RCTV will still be available on 
cable, but losing its public 
broadcast frequency will 
deprive it of most of its 
audience.



BBC NEWS | Americas | Second Venezuela TV is under fire http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/6699383.stm

3 of 3 5/29/2007 10:08 AM

PRODUCTS & SERVICES E-mail news Mobiles Alerts News feeds Podcasts

Most Popular Now | Traffic to this site is currently 13% below normal Back to top ^^

The new state-sponsored channel TVES launched with 
programmes that Mr Chavez said would better reflect 
society, including a film about independence hero Simon 
Bolivar.

The government provided $4m (£2m) of funding for the
new station's launch.

Mr Chavez says private stations such as RCTV were 
involved in a coup that nearly toppled him five years ago 
and that they have since tried to bring down his 
government. 

E-mail this to a friend Printable version

FEATURES, VIEWS, ANALYSIS

Pipeline plans 
Can Nigeria's new 
leader bring peace to 
troubled oil region? 

Prosperous reality 
Russia's middle class 
adapts to a changing 
nation and future 

Decade of change 
Birth of a new Britain - 
Andrew Marr on how 
the 60s changed us 

Help  Privacy and cookies policy  News sources  About the BBC  Contact us

 


