Venezuela | Chavez changes channels | Economist.com

SEARCH

http://www.economist.com/daily/news/displaystory.cfm?story_id=9248...

RESEARCH TOOLS Get 6 FREE issues >>

Economist.com

E I Choose a research tool... E EIU onlinestore m
Subscribe | Activate | RSS | Help

Tuesday May 29th 2007 ‘ Welcome ‘

1of3

£ = requires subscription ‘ My Account » ‘ LOG OUT »
Manage my newsletters »

5/29/2007 10:07 AM



Venezuela | Chavez changes channels | Economist.com

20f 3

PRINT EDITION

Full contents  Subscribe
Enlarge current cover
Past issues/regional covers

NEWS ANALYSIS

POLITICS THIS WEEK

BUSINESS THIS WEEK

OPINION

Leaders

Letters to the editor
Blogs

Kallery

WORLD

United States

The Americas

Asia

Middle East & Africa
Europe

Britain

International

I Country Briefings M
[[Cities Guide H

SURVEYS

BUSINESS

Management Reading
Business Education

FINANCE & ECONOMICS

Economics Focus
Economics A-Z

SCIENCE & TECHNOLOGY
Technology Quarterly

BOOKS & ARTS
Style Guide

PEOPLE
Obituary

MARKETS & DATA

Weekly Indicators
Currencies

Big Mac Index
Chart Gallery

DIVERSIONS

Correspondent’s Diary

RESEARCH TOOLS

AUDIO

DELIVERY OPTIONS

E-mail Newsletters
Mobile Edition
RSS Feeds
Screensaver

CLASSIFIED ADS

Economist Intelligence Unit
Economist Conferences

Fidelity’s enhanced index funds.

They're designed to seek better-than-index returns.

Before investing, consider the funds’ investment objectives, Fisks, charges, and expenses.
Contact Fidelity for a prospectus containing this information. Read it carefully.

Learn more »

http://www.economist.com/daily/news/displaystory.cfm?story_

% Fidelity

INVESTMENTS

Smart move.”

Fidelity Brokerage Services, Member NYSE, SIPC 460332

1d=9248...

News analysis: top story

Venezuela

Chavez changes channels
May 29th 2007 | CARACAS
From Economist.com

Venezuela's president pulls the plug on a critical TV station

Reuters
e

IN THE ultra-modern, digital newsroom of Radio Caracas Television (RCTV), a
message taped to a room-divider reads: “If you're looking to buy consciences, ours
are not for sale”. RCTV's journalists are unable to broadcast their news programmes
in the normal fashion since the channel was taken off the air just before midnight on
Sunday May 27th. President Hugo Chavez decreed last December that there would be
no more television concessions for what he calls “fascists” and “coup plotters”. His
supporters argue that the concession expired on Sunday and was simply not
renewed. The channel’s owners and staff, along with many human-rights
organisations, see the move as revenge for their critical editorial line.

Channel 2, where RCTV had broadcast for more than half a century, is now home to a
new government-run channel. Gone are Venezuelans’ favourite soap operas, the
world’s longest-running comedy show, “Radio Rochela”, and a breakfast talk-show
called “The Interview” that has earned its outspoken anti-Chavez host, Miguel Angel
Rodriguez, a stream of insults and threats from sources supporting the president.
Polls suggest that an overwhelming majority of Venezuelans oppose what they
consider as interference with their choice of viewing.

On Sunday and Monday many
took to the streets, and to the
airwaves—or at least, those
that are still open to dissenting
voices. That means, primarily,
Globovision: the 24-hour news
station is the only remaining
anti-government channel.
Students from Caracas’s main
universities, and others across
the country, braved tear-gas
and plastic bullets from riot
police. They were joined by
journalists and, in a remarkable
show of solidarity, by soap
stars and news anchors from
RCTV’s rival, Venevision. Its
boss, Gustavo Cisneros, caved
in to government pressure
several years ago and removed
anti-Chavez commentary and news items from his station.

-
BRITISH AIRWAYS *
Id Business Class

The New Club Wi

Roll Over
WATCH ANOTHER VIDEO
SEE FOR YOURSELF »

Mr Chavez won re-election last December, after nearly eight years in power, with
more than 60% of the vote. Since then, he has taken a sharp turn to the left, in a bid
to install in Venezuela what he calls a “21st century socialist” regime. But many of his
own supporters oppose the closure of RCTV. The second-largest party in his
parliamentary coalition, the social-democratic Podemos, refused to attend a recent
session in support of the decision. Party sources say that not one of its legislators
agrees with the closure of RCTV. International reaction has scarcely been more
encouraging for Mr Chavez.

On Monday the European Union expressed concern that the non-renewal of the
concession took place without any open competition for a successor. Germany called
on the Venezuelan government to respect the principle of press freedom.
Non-governmental organisations such as Human Rights Watch, Reporters Without
Borders and the Committee to Protect Journalists have all condemned the move.

Printable page
E-mail this

Get e-mail alerts
RSS feed
Bookmark

Related Items

From The Economist
Venezuela, the World Bank and
the IMF £&

May 10th 2007

Venezuela's Hugo Chavez on the
march again (EIU ViewsWire)
May 8th 2007

Hugo Chavez's Venezuela &%
Mar 8th 2007

The media in Venezuela £2
Feb 22nd 2007

A “new era” in Chavez's
Venezuela &2

Jan 11th 2007

Country briefing
Venezuela

Websites

Reporters Without Borders and
Human Rights Watch call for
international condemnation of
Hugo Chéavez's decision to not
renew the licence of RCTV (last
two sites in Spanish). See also a
report by the Committee to
Protect Journalists “ Static in
Venezuela”.

New on Economist.com
Ireland's election

May 28th 2007

Aung San Suu Kyi stays locked
up (EIU ViewsWire)

May 29th 2007

Advertisement

5/29/2007 10:07 AM



Venezuela | Chavez changes channels | Economist.com http://www.economist.com/daily/news/displaystory.cfm?story_id=9248...

The World |.n Carlos Lauria of the CPJ called it “a predetermined and politically motivated effort to
gglgent Life sifsivegtieeier™| coverage [which] sets a chilling precedent.”
Roll Call

RCTV, along with Venezuela’s other TV channels, are not without blemish. In April
2002, when Mr Chavez was briefly ousted in a coup attempt, they blacked out news
of protests that helped to restore him to power. And their role as behind-the-scenes
power brokers has often distorted their coverage. But the government’s growing
number of media outlets, both broadcast and print, pump out an unremitting diet of
pro-Chavez propaganda, belittling and even slandering opposition figures on a daily
basis. Moreover, the government holds all the regulatory powers, as well as
controlling the Supreme Court, whose rulings seldom challenge its interests.

European Voice
EuroFinance Conferences
Economist Diaries and
Business Gifts

Advertisement

Has Mr Chavez made a significant miscalculation, which could affect his apparently
firm grip on power? Enrique ter Horst, a lawyer and a former UN deputy high
commissioner for human rights, says Mr Chavez remains strong but that, “he clearly
overestimated his forces in this case”. The circumstances “open a new chapter” in the
country’s political crisis.

Don't
let the
infor-

Economist.com’s

Mobile
Edition
FREE

on your
wireless device
or PDA

Mr Chavez seems to have two options: a further crack-down on dissent, or to ease up
on the revolutionary accelerator. A legal move on Monday to prosecute Globovision
for allegedly hinting that the president should be assassinated, by Venezuela’s
information minister suggests that the government does not plan to climb-down. If
so, tension is sure to rise.

mation
age

Back to top »

R ————— .
Click to subscribe

Sponsorad by

4% Mobile

Fidelity's enhanced index funds.

: . .
They're designed to seek better-than-index returns. Sl
Bafora invasting, zanalder the fundy’ mestmant skjactivas, risks, chargas, and axpansss,

Cantact Fidality for 8 praspactus santalning this infermation, Read It sarstully. Fidality Brokarags Sarviees, Mamber NYSE, SIPC 440332

Classified ads Sponsors' feature  About sponsorship »

30f3

Jobs Business / Tenders Jobs Business / Tenders

Marketing Director Consumer Expression of interest = Director of Consumer Start Your Own DO“ 't |et
Economist.com has a = Start Your Own for the provision of Communications Start Your Own Business

new strategy and Business inspection / Middle East Business "WSlI is ranked the the
business plan with "Be Your Own Boss!  Verification services = Opportunities "WSI is ranked the Worlds #1 Internet

aggressive growth
targets over the
next....

About Economist.com

Profit Form the
Internet, Own #1
Internet Franchise.
H....

for used moto
vehicle.
The K....

Attractive tax free

Compensation Middle

East Opportun....

Worlds #1 Internet
Franchise. Become a
fully certified i....

| About The Economist | Media Directory | Staff Books | Advertising info

Franchise. Join the
WSI Family of over
1500 suc....

information
age

| Career opportunities | Contact us

Copyright © The Economist Newspaper Limited 2007. All rights reserved. Advertising Info | Legal disclaimer | Accessibility | Privacy policy | Terms & Conditions | Help

5/29/2007 10:07 AM



