
Article | Reuters http://www.reuters.com/articlePrint?articleId=USN2949211020070530

1 of 2 6/1/2007 3:44 PM

Print This Article | Close this window

Venezuela's Chavez widens attack on 
opposition media
Wed May 30, 2007 9:11AM EDT

By Christian Oliver

CARACAS (Reuters) - Venezuelan President Hugo Chavez on Tuesday 

called opposition news channel Globovision an enemy of the state and said 

he would do what was needed to stop it from inciting violence, only days after 

he shut another opposition broadcaster.

Tens of thousands of Venezuelans marched in Caracas in a fourth 

consecutive day of protests over Chavez's closure of the RCTV network - a 

move which has sparked international criticism that the leftist leader's reforms 

are undermining democracy.

State television showed hundreds of government supporters marching in 

downtown Caracas celebrating Chavez's decision.

"Enemies of the homeland, particularly those behind the scenes, I will give 

you a name: Globovision. Greetings gentlemen of Globovision, you should 

watch where you are going," Chavez said in a broadcast all channels had to 

show.

"I recommend you take a tranquilizer and get into gear, because if not, I am

going to do what is necessary."

He accused Globovision of trying to incite his assassination and of 

misreporting protests over the closure of RCTV in a manner that could whip 

up a situation similar to the coup attempt against him in 2002.

U.S. State Department spokesman Tom Casey said Washington called on 

Venezuelan authorities "to reverse these policies that they are pursuing to 

limit freedom of expression."

Since coming to power in 1999, Chavez has won the support of the nation's 

poor majority with a multi-billion dollar social spending program, financed by 

the nation's oil revenues, that helped him win a landslide re-election last year.

But his critics say his moves to centralize power, politicize key institutions like 

the military, judiciary and oil industry threaten democracy. He is forging a 

single governing party, ruling by decree and considering abolishing limits on 

how many terms a president can serve.

CLASHES OVER CLOSURE

Given this trend, political analysts had considered the existence of a critical 

media as the principal safeguard against Chavez following the lead of his 

communist mentor Cuban leader Fidel Castro.

After RCTV's closure, Globovision is the last main opposition media in the 

OPEC nation, but it does not have nationwide coverage.

Chavez has had a long-running feud with opposition television channels, 

which openly supported a coup against him in April 2002 and refused to show

the massive mobilization of his supporters that turned the tide back in the 

president's favor.

RCTV's closure on Sunday has led to intermittent clashes between protesters

hurling bottles and stones and police firing rubber bullets and tear gas.

The mayor of metropolitan Caracas, Juan Barreto, said up to 187 people had 

been detained during the protests, mainly students. He said 19 police had 

been hurt, one surviving a shot to chest thanks to a flak jacket.

Globovision Director General Alberto Ravell told Reuters the charges against 

his channel were "ridiculous" but added he was worried by the government's 

offensive.

"If this government, with one stroke of the pen, closed the oldest television 

station in the country (RCTV), that has been on the air for 53 years, how will it 

not be able to shut this station which is far smaller," he said.

"This is a country with a single party and a single trade union. Now it appears 

there is going to be a single channel."

Chavez told Venezuelans to be on alert in case protests turned into a coup 

attempt against him. He called particularly on the poor shantytowns to repeat 

the support they showed for him during the coup attempt of 2002.

"Be alert, on the hillsides, in the shantytowns," he said.



Article | Reuters http://www.reuters.com/articlePrint?articleId=USN2949211020070530

2 of 2 6/1/2007 3:44 PM

(Additional reporting by Brian Ellsworth and Arshad Mohammed in 

Washington)

© Reuters 2006. All rights reserved. Republication or redistribution of Reuters content, including by caching, framing or similar means, is expressly prohibited without the prior written consent of Reuters. Reuters and

the Reuters sphere logo are registered trademarks and trademarks of the Reuters group of companies around the world.

Reuters journalists are subject to the Reuters Editorial Handbook which requires fair presentation and disclosure of 
relevant interests.


