
Censorship in Venezuela: the RCTV case http://www.indexonline.org/en/news/articles/2007/2/censorship-in-venez...

1 of 2 6/7/2007 2:27 PM

Hugo Chavez

home news special reports the magazine bookshop projects about us Go

You are here: Index on Censorship > News > International

Our latest issue 

Subscribe to Index

What New Labour did 

for free speech

Index 2/07: Index on 

Censorship takes a 

critical look at the health 

of free speech in the UK 

on New Labour's tenth 

anniversary in power. New 

restrictions on what you 

can say and where you 

can say it mean we have 

to mind our language 

more than we used to.

Has the UK become a less 

tolerant society? How 

much has been sacrificed 

in the name of national 

security?

Leading commentators 

examine the defining 

influences of the decade 

on free speech in the UK 

and assess how far New 

Labour has delivered on its 

promises to introduce 

more open government.

WITH 

Alistair Beaton, Martin 

Bright, A L Kennedy, 

Conor Gearty, AC 

Grayling, David Leigh, 

Anthony Lester, Martin 

Rowson, Yasmin 

Whittaker-Khan, Oliver 

Kamm, Nasar Meer, 

Julian Petley and Peter 

Wright

PLUS Martin Rowson's 

Stripsearch

Manifestos for free 

speech: Shami

Chakrabarti, Article 19, 

Sonja Linden, Kenan 

Malik and Jonathan 

Heawood call for change

PlUS

Hrant Dink: an exclusive 

extract from one of his last 

International Censorship in Venezuela: the RCTV case

Why did Hugo Chavez shut down his country's main private TV station?  by Daniel Duquenel 

The non-renewal of the licence of the main opposition station is part of a 
broader trend in Chavista Venezuela, says Daniel Duquenal

The non-renewal of the licence of RCTV, Venezuela’s main private TV station, has been
portrayed very differently depending on whom you ask. From the perspective of Chavez
admirers it was a simple matter of putting some order in the airwave spectrum
distribution. From the point of view of Chavez opposition and most of the media and
democracies it seems that Venezuelan freedom of expression has received a mortal
blow.

In closing RCTV Chavez and his supporters offer two reasons. First, the state needed the
favorable VHF range of RCTV to use it to create an independent public service, away

from crass commercialisation, with a truly educational content. And second, the state decided that RCTV’s
concession should not be renewed because of its political involvement, including an alleged participation in
the 2002 coup against Chavez. 

These arguments are not valid. There have been no serious investigations or judicial actions taken against 
RCTV since 2002, only verbal attacks. On the technical issue, the state disposes of enough VHF and UHF 
frequencies to create its own network or, if necessary, to force RCTV to trade its more favorable slots. In 
fact the state had no problem setting up ViVe TV while denying expansion slots to private networks such as 
Globovision, the 24 news channel. 

Whether RCTV was ‘closed’ or merely had its concession not renewed is an irrelevant discussion: there are
appeals as to the legality of the governmental schedule in setting the concession period. But these appeals
languish at tribunals while other legal questions are speedily decided in favour of the Chavez
administration. For example, the bad faith of the government was stressed when a judicial decision was
taken 24 hours after its submission: it allowed the state to use all of the relay stations of RCTV. This way,
not only did RCTV lose its wavelengths, it also lost all of its transmission equipment, without
compensation.

Even the idealistic notion of creating public service TV does not hold. The board of TVes, the new state
‘cultural’ network that was created to replace RCTV, had all of its directors named directly or indirectly by
the government. TVes starts under the auguries of becoming just another network at the service of the
political agenda of Chavez. The regulatory agency, CONATEL, is also completely under Chavez control.
There was no attempt to maintain even an appearance of impartiality.

What we should understand is that the real interest of the government is the control of the information 
that hits the free airwaves.

The Chavez administration had decided long ago to saturate the air waves with pro government messages,
in particular in the more remote areas of the country where independent media depend for survival on
advertisement monies from the state or local authorities. Only media located in the urban centers of
Caracas, Valencia and Maracaibo can get enough independent revenue to survive without any state or local
administration advertisement. In addition, over the last 5 years the state reinforced the reach of the state
TV, VTV, added one open air signal network ViVe, and two other part open signal and part cable networks,
ANTV and the response to CNN, TeleSur. The latter’s reach is on the rise: for example in Caracas
pro-Chavez groups bought local CMT, fired its staff and made it a simple relay for TeleSur for open air
reach. Today in some areas of Venezuela you only can get half a dozen of radio stations, all of them are
either music only or state stations, with no opposition message crossing the local airwaves.

Since 2004, two open air signal private networks with nationwide coverage have caved in to government
pressure and became neutral, if not pro governmental. After Chavez’s 2006 reelection RCTV was the only
critical network left with national open air coverage. The other critic, Globovision, has open signal in
Caracas and Valencia and requires cable elsewhere. Cable systems only reach about 25 per cent homes in
Venezuela. With the closing of RCTV, maybe 70 per cent of Venezuelans have nothing for information but a
deluge of pro governmental propaganda. This percentage is much higher among those on lower incomes,
who depend more on free open air transmissions.

Search



Censorship in Venezuela: the RCTV case http://www.indexonline.org/en/news/articles/2007/2/censorship-in-venez...

2 of 2 6/7/2007 2:27 PM

interviews

Maureen Freely on 

ultra-nationalism in Turkey

Nawal el Saadawi on the 

campaign to prosecute her 

for insulting Islam

Roman Shleinov on 

press freedom in Russia

AND 

Open Shutters: unique 

photographs from Iraq

The Believers: Duncan 

Pickstock's portraits of 

people who dedicate their 

lives to a cause

» Index on Censorship

6-8 Amwell Street

London EC1R 1UQ

United Kingdom

T: 44(0)20 7278 2313

E: the website editors

The closing of RCTV was a strictly political decision, designed to limit criticism to Chavez. Recent attacks
on the remaining critical network, Globovision, imply that the government is considering closing the last
outlet left for the people’s complaints to be made public on TV. The head of the station was yesterday
summoned before the attorney general, after it was claimed that Globovision had attempted to incite an
assassination attempt on the President.

With the loss of RCTV Venezuela lost its freedom of information. Information is crucial to allow people 
express themselves. Freedom of expression is as of now under serious threat.

Daniel Duquenal is a Venezuelan commentator and blogger.

http://daniel-venezuela.blogspot.com/

07.06.2007

home | about us | terms of use | copyright 2006 Index on Censorship


