OAS silence on Venezuela censorship scary - 06007/2 MiamiHerald.com http://www.miamiherald.com/44i8ry/131289.htn

Current: 85°

MiamiHerald.com &

Complete Forecast

e

o . Welcome Guest
Search: MiamiHerald.com Archives for | | Login | Register

Back to Home > Opinion > Columnists Thursday, Jun 7, 2007

Columnists

Subscriber Services

Jobs

c Posted on Thu, Jun. 07, 2007 email print  reprint or license
ars

del.icio. Digg it
Real Estate el.icio.us igg i

Apartments

Local Shopping
ShopLocal
Newspaper Ads

All Classifieds
Create an Ad
Find an Ad

SECTIONS
! TODAY'S EXTRAS

News
Legislature 2007
Obituaries

Sports
Entertainment
Business
Tropical Life
Health
Travel
Opinion
Columnists
Blogs
Editorials
Editorial Cartoons
Letters
SpeakUp Online Enter Keyword(s): Select a Category:
Visitor's Guide | I J
EINuevoHerald.com City: State:

| [ ||
ONLINE FEATURES |

Calendar of Events

Contests

Message Boards
Special Publications
Today's Front Page
Traffic Reports
Web Cams
Podcasts

SITE SERVICES
Advertise

RSS Feeds
News by Email
News by mobile
About Us

Site Map

Past Articles

PARTNERS

WLRN | Miami Herald
News

CBS 4 WFOR-TV
Newspaper in

1of2 6/7/2007 2:28 PI



OAS silence on Venezuela censorship scary - 06007/2 MiamiHerald.com

2 of 2

Education
More Partners

The Oppenheimer Report
THE OPPENHEIMER REPORT

OAS silence on Venezuela censorship scary

By Andres Oppenheimer

aoppenheimer@MiamiHerald.com

SAN SALVADOR -- This week's failure by most Latin American countries to speak out against
Venezuela's censorship of its oldest nationwide television network at the Organization of
American States' annual meeting in Panama marked a serious setback for freedom of the
press -- and democracy -- in the region.

In one of the most blatant displays of disdain for democratic freedoms, three countries --
Nicaragua, Bolivia and Ecuador -- not only failed to denounce Venezuela's narcissist-Leninist
President Hugo Chéavez's decision not to renew the license of the RCTV network, but openly
applauded itNicaragua's president, Daniel Ortega, even visited Caracas and personally
congratulated Chavez for his decision to silence the network.

Caribbean countries, which increasingly depend on Chéavez's oil subsidies, remained silent.
What is more difficult to understand was the failure of Latin America's biggest countries --
Mexico, Brazil and Argentina -- to mention the RCTV case in their speeches at the OAS
meeting. All three countries have had authoritarian governments or military dictatorships in
their not too distant past, and at least Mexico and Argentina make a big deal about their
commitment to human rights.

"Only two countries made a clear reference to the importance of freedom of expression, the
United States and El Salvador," Salvadoran Foreign Minister Francisco Lainez told me upon
returning to his country from the OAS meeting. ~I'm sort of disappointed that there weren't
more countries that raised their voices."

EXPLAINING A DECISION

Diplomats of the countries that remained silent say they could not make an explicit reference to
the RCTV case at the OAS meeting because Venezuela -- as a sovereign country -- has the
legal right not to renew television licenses.

In addition, they say, the RCTV case has been presented in recent days to the OAS Human
Rights Commission, where it will be investigated.

Finally, they say the OAS meeting was to discuss alternative energy sources, and that U.S.
Secretary of State Condoleezza Rice's speech requesting an OAS mission to Venezuela to
look into the RCTV case is something that Washington must now present officially in writing, so
it can be discussed at the OAS' regular sessions at the group's headquarters in Washington.

But these arguments are sounding pretty weak.

First, Chavez's decision not to renew RCTV's license was an openly political move: Chavez
himself announced five months before RCTV's May 27 shutdown that he would not renew the
network's license because of its news coverage during a 2002 coup attempt.

Most importantly, Chavez shut down RCTV -- which had been on the air for 53 years -- without
calling for a public bidding. Chavez simply took over the network and turned it into another
pro-government mouthpiece, in what was an effective government takeover of a private
network.

Now, Chavez controls most nationwide television networks, and the ones that remain in private
hands -- except for Globovision, which is on cable and doesn't have a nationwide reach -- are
self-censoring their news.

Venezuela's television has become a one-man show.

What could Latin America's democracies have done? Under OAS rules, Mexico, Brazil,
Argentina and other countries could have perfectly well expressed their alarm over
Venezuela's assault on freedom of the press, citing the group's 2001 Democratic Charter. In
its Article 4, it says that "freedom of expression and of the press" are "fundamental
components" of the regional treaty.

WEAK RESOLUTION

In the end, the OAS meeting adopted a wishy-washy resolution in support of freedom of the
press, but without mentioning either Venezuela or the RCTV issue by name.

My conclusion: This is the first time since the right-wing military dictatorships in the 1970s that |
have seen a group of Latin American countries -- Venezuela, Bolivia, Ecuador and Nicaragua
-- applaud a measure to censor the press with no outcry from the region's biggest
democracies. Worse, the OAS meeting appointed a Venezuelangovernment nominee as one
of the seven members of the OAS Human Rights Commission.

The presidents of Ecuador, Bolivia and Nicaragua are already threatening independent media
whose messages they don't like.

Now, after this week's sorry spectacle in Panama, they will feel more emboldened than ever.

http://www.miamiherald.com/44i8ry/131289.htn

About MiamiHerald.com | About the Real Cities Network | Terms of Use & Privacy Statement | Copyright | About the McClatchy Company

Copyright 2007 Miami Herald Media Co.
All Rights Reserved

6/7/2007 2:28 PI



