
Even off air, Venezuela's RCTV goes on - 06/10/2007 - MiamiHerald.com http://www.miamiherald.com/579/v-print/story/134743.html

1 of 2 6/18/2007 10:20 AM

Posted on Sun, Jun. 10, 2007

Even off air, Venezuela's RCTV goes on

BY DANIEL SHOER-ROTH AND CASTO OCANDO

The government of President Hugo Chávez may have yanked Radio Caracas Televisión off the air, but it has

not been able to silence it.

RCTV, which officially folded on May 27 after the government turned over its license to a state-funded 

public channel, has not stopped producing telenovelas, comedies and newscasts and is slipping its signal 

through creative means -- in Caracas and in Miami.

The oldest TV channel in Venezuela is using the Internet, projections in public squares and housing 

complexes in Caracas and arrangements with former competitors to continue broadcasting.

In Miami, the Telefutura and Galavisión networks, both owned by Univisión Communications, have

continued to telecast two RCTV telenovelas and one serial, while TV Venezuela, a satellite channel based in 

Key Biscayne with nationwide coverage through DirecTV, is adding more content produced by RCTV.

RCTV International, which operates from northwest Miami, has not stopped selling and distributing 

telenovelas in more than 40 countries, the company management said.

REBROADCASTS

Last week, RCTV signed an accord with Caracol Televisión of Colombia to rebroadcast part of its

programming through Caracol's Latin American network.

In Venezuela, the news channel Globovisión gave RCTV several time slots to broadcast its main newscast,

El Observador -- The Observer -- and its most popular sitcom, Radio Rochela.

El Observador also has been broadcasting on Youtube.com.

''Everybody at RCTV is giving out his best, and every time we find an opportunity to take that work to the 

public, we do it,'' Marcel Granier, RCTV's president, told El Nuevo Herald in a phone interview from

Bogotá, where he was conducting negotiations with Colombian companies.

Granier stressed that his

priority nevertheless is to return to the air in Venezuela. In the meantime, he said, he is using alternative 

conduits to satisfy the growing need of audiences both in Venezuela and abroad.

''We have received much support from many colleagues who are helping us to maintain contact with our 

public,'' he said.

RCTV's Internet page, www.rctv.net, received such a flood of visits during the week following the 

shutdown that the servers almost crashed, said Beatriz Pérez Ayala, RCTV's vice president for corporate

communications.

According to RCTV statistics the page received more than 2 million hits in the last three weeks, a historic 



Even off air, Venezuela's RCTV goes on - 06/10/2007 - MiamiHerald.com http://www.miamiherald.com/579/v-print/story/134743.html

2 of 2 6/18/2007 10:20 AM

record.

`GOOD RESULTS'

RCTV's international strategy ''has brought good results, because the whole world has turned its eyes to 

Venezuela,'' said Alberto Federico Ravell, executive director of Globovisión, the last opposition broadcaster

in Venezuela after RCTV's closure.

Ravell last week authorized the launching of a daily segment of El Observador through Globovisión, a

former competitor of RCTV. Beginning on Monday, Globovisión will also broadcast Radio Rochela, one of

RCTV's top programs.

Chávez said he was considering suspending Globovisión's broadcasting license as well, shortly after he

announced he would not renew RCTV's, accusing both channels of backing a 2002 coup against him and 

violating various broadcast laws.

If Globovisión is taken off the air, Ravel said, it will follow RCTV's example.

``We shall continue to broadcast by any means possible, from a loudspeaker to a street-corner refreshment 

stand.''

© 2007 Miami Herald Media Company. All Rights Reserved.

http://www.miamiherald.com


